  | 
                      | 
                      | 
                   
                   
                    |   | 
                    MART 
                      MIINUSE MATEMAATIKAÜLESANDED  | 
                      | 
                   
                  
                    |   | 
                     
                      Mart Miinuse matemaatikaülesanne nr. 26 
                       
                      Väike Ebba oli väga ebausklik. Ta oli küll alles kümneaastane, 
                      aga seda enam. Ta kartis musta kassi, vasaku jalaga voodist 
                      tõusta ja mida kõike veel. Siis see juhtuski. Oma kümnendal 
                      sünnipäeval sai ta järsku aru, et tema enda sünnipäev on 
                      13. kuupäeval ja seekord isegi reedel. See juhtus 13. märtsil 
                      1998. Nii teda hakkaski huvitama, kui tihti sellised õnnetused 
                      temaga kaasas käivad? 
                       
                      1) Ega ta äkki ole ka sündinud 13ndal kuupäeval ja 
                      reedel? Mis nädalapäeval ta 1988. aastal sündis? 
                       2) Kui vana ta siis oli, kui taoline õnnetus esmakordselt 
                      juhtus? 
                       3) Mis nädalapäeval on tema sünnipäev aastal 2000? 
                       4) Mitmes tema sünnipäev langeb järgmisel korral 
                      reedesele päevale?  
                       
                      Olge kenad ja aidake väikesel Ebbal need ebameeldivused 
                      selgeks teha?  
                       
                      Vastused ülesandele nr. 26 palume saata aadressile 
                      horisont@datanet.ee 
                      . 
                       
                       
                      Mart Miinuse matemaatikaülesande nr. 25 
                      vastus 
                       
                      Kui Ants alustab mängu, pannes esimese märgi (+ või -) arvude 
                       
                      1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20,  
                       
                      vahele, siis ta saab ka viimasena seda teha. Seega ta kas 
                      liidab Juhani saadud tulemusele arvu 20 või lahutab selle 
                      arvu. Kuna Juhan tahab, et lõpptulemuse absoluutväärtus 
                      oleks maksimaalne, siis sobib talle taktika, mille korral 
                      ta paneb kogu aeg Antsule pandud märkidele vastupidiseid 
                      märke. Tõepoolest, kuna märke pannakse alates vasakult arvude 
                      vahele, siis on mõistlik arvud alates 2-st kuni 19-ni grupeerida 
                      kahekaupa paaridesse. Kui nüüd Ants alustab miinusmärgiga 
                      ja jätkab samuti miinustega, siis Juhani plusside korral 
                      tuleb kõigis paarides vastavate negatiivsete ja positiivsete 
                      arvude summaks 1. Kuna aga paare on 9, siis saame enne viimase 
                      arvu lisamist summaks 10. Järelikult Ants saab olukorda 
                      päästa vaid nii, et paneb arvule 20 ette miinuse. Summaks 
                      saame sel korral -10, mille absoluutväärtus on aga 10. See 
                      ongi parim tulemus, mida Juhan võib saada, juhul kui Ants 
                      mängib õigesti. 
                       
                      Kui aga Ants alustab plussmärkidega ning jätkab nendega, 
                      Juhan aga kasutab endiselt vastupidise märgi taktikat, siis 
                      enne viimase märgi panemist on arvude summa -8, nii et liites 
                      talle 20, saame Antsu jaoks hoopis kehvema tulemuse 12. 
                      Loomulikult on igasuguseid vahepealseid variante, kuid Antsu 
                      õige taktika on panna miinusmärke ja Juhanil kogu aeg Antsu 
                      märkidele vastupidiseid märke. 
                       
                      
                      
                       
                      tagasi ... 
                        
                       
                       
                     | 
                      | 
                   
                 
               |