Kompass näitab bakterile teed

Teadlased on saanud kinnitust, et mõnede bakterite sees leiduvad tillukesed magnetkristallid toimivad tõepoolest kompassinõelana ja aitavad pisikul orienteeruda.

Magnetkristallid paiknevad bakterirakus otsapidi üksteise küljes ja moodustavad ahelaid, niinimetatud magnetosoome. Kas bakterid magnetosoome just kompassina kasutavad, on seni olnud veidi kahtluse all, sest mõnede uuringute järgi ei ole vähemalt mõnede bakterite magnetkristallidel selleks vajalikke magnetilisi omadusi.

Nüüd on Londoni Imperiaalkolledži ja Edinburghi Ülikooli teadlased teinud täpsustavaid arvutusi ja väidavad, et tegelikult kõlbavad ikka kõik seni tuntud magnetosoomid ikka kompassiks küll. Nii et tuleb siis uskuda, et juba niivõrd algelised olendid kasutavad Maa magnetvälja abi, et põhjamudas paremate toitumispaikade otsinguil õigel teel püsida.

Niinimetatud magnetotaktilised bakterid avastati 1970. aastatel ja tänaseks on neid leitud kõikjalt maailmast. Neid elutseb nii järvemudas kui ka rannikulähedases merepõhjas.

Arvatakse, et enam-vähem samalaadne mehhanism aitab Maa magnetvälja järgi orienteeruda ka mõnedel lindudel, putukatel ja mereloomadel.

Allikas: PhysOrg, Tiny magnetic crystals in bacteria are a compass, say researchers