Kahe päikesega maailmu on rohkesti

Päikesepaiste teeb meele rõõmsaks. Aga ehk oleks meel veel rõõmsam, kui korraga paistaks taevas kaks päikest? Seda me vist Maa peal kunagi järele proovida ei saa.

Aga kui Ameerika astronoomidel õigus on, siis üllatavalt paljude planeetide peal meile just selline võimalus avaneks. Astronoomid väidavad kosmoseteleskoobi Spitzer kogutud andmete põhjal, et kaksiktähtede juurest võib planeete leida vähemalt sama suure tõenäosususega kui üksiktähtede juurest, ja teineteisele väga lähedal tiirutavate tähepaaride puhul on see tõenäosus isegi suurem.

Eks astronoomid on senigi teadnud, et planeete võib olla ka kaksiktähesüsteemides. Kui tähed on teineteisest suhteliselt kaugel, on lugu lihtsam: siis võib planeet tiirelda neist ainult ühe ümber. Ja paarisajast praegu teada eksoplaneedist ongi selliseid kaksiktähe ühe komponendi juurde kuuluvaid lausa veerandi jagu. Vähem selged on seni olnud teineteise lähedusse hoidvate kaksiktähtede planeedistatuse võimalused.

Arizona Ülikooli astronoomi David Trillingu juhtimisel on nüüd valmis saanud kõigi aegade mahukaim lähikaksiktähtede ülevaateuuring. See hõlmab 69 kaksiksüsteemi meist kuni 200 valgusaasta kaugusel.

Teadlased püüdsid välja selgitada, kas tähepaari üht või mõlemat komponenti ümbritseb tolmuketas, mis võiks olla tekkinud asteroidide kokkupõrkeil. Ja kus juba asteroide on, seal võib ka planeete olla. Selgus, et neis süsteemides, kus tähed olid teineteisele tublisti lähemal kui Jupiter Päiksele, oli tolmukettaid enam kui pooltel. Seevastu üksiktähtedest on tolmukettaid ainult umbes viiendikul.

Trillingu ja ta kolleegide uurimistulemus annab alust eeldada, et planeete on universumis tõepoolest päris rohkesti, sest meiegi Galaktika heledaist tähtedest kuulub tervelt kaks kolmandikku mõne mitmiksüsteemi koosseisu. Ja kuskil seal on siis kindlasti paiku, kus võib nautida korraga näiteks kaht päikesetõusu või kaht loojakut. Või siis tõusu ja loojangut üheskoos. Kahju ainult, et mõne reisifirma asjakohast sooduskampaaniat vist veel sel hooajal ei tule.

Allikas: Kelly Young, New Scientist News. Planets are common around tight stellar pairs.

Horisont 5/2014