Suur asteroid lendab Maast mööda

Lähipäevil lendab Maast mööda kõige suurem asteroid, mis viimase paarikümne aasta jooksul meie kanti sattunud. Ta jääb küll kaugemale kui Kuu, kuid mitte palju. Teisipäeval, 29. jaanuaril on ta meist vähem kui poolteist korda kaugemal kui Kuu.

Juba praegu näitavad radarvaatlused, et asteroid nimega 2007 TU 24 võib koosneda tegelikult kahest tükist, mis on võib-olla algul olnud kaks eraldi asteroidi ja siis teineteise külge jäänud.

Asteroid avastati oktoobrikuus taevakaardistuse käigus. Heleduse järgi on astronoomid ta läbimõõduks seni hinnanud 150 kuni 600 meetrit, sel nädalal on ta aga meile juba nii lähedale jõudnud, et on saanud teha radaruuringuid ja nüüd teatakse läbimõõt olevat ligikaudu 250 meetrit.

Õnnestunud on täpsustada ka asteroidi orbiiti ja arvutused näitavad, et vähemalt aastani 2170 ei ole mitte mingisugust ohtu, et ta Maa peale võiks kukkuda.

Aga asjaolu, et 2007 TU 24 avastati vaid mõni kuu enne lähimöödumist, näitab, kui tähtis oleks meie lähedusse sattuda võivatest asteroididest rohkem teada. Ka mõnekümne meetrised kosmosekivid võivad Maale langedes palju kahju teha. Eks uurimistööd ses suunas ju käivad ka, NASA-l on näiteks plaan, et juba selle aasta lõpuks on teada 90 protsenti kõigist potentsiaalselt ohtilkest asteroididest läbimõõduga üle ühe kilomeetri.

Allikas:
Maggie McKee, New Scientist. Largest asteroid to come near Earth in 22 years