Ere sähvatus galaktikate vahel

Keset maailmaruumi lõputut tühjust käis ühtäkki erakordselt võimas plahvatus. Laiali kiirgas ülisuure energiaga kiirgust, gammakiiri. Astronoomid on hämmingus, sest selles universumi kandis paistab ainet, mis plahvatada võiks, väga hõredalt olema.

"Erakordselt ere sähvatus keset pilkast pimedust," iseloomustab toimunut üks selle avastajaid, Brad Cenko California Tehnikainstituudist. Lähima galaktikani on sündmuspaigalt ligi 90 tuhat valgusaastat.

Gammasähvatuse (nagu seesuguseid nähtusi nimetatakse) registreerisid möödunud aasta 25. jaanuaril kuus ümber Maa ja Marsi tiirlevat kosmoselaeva. Gammakiirguse sära vältas umbes ühe minuti. Tegu oli seega pikaajalise gammasähvatusega, mis arvatakse vallanduvat siis, kui mõni suure massiga täht plahvatab, nii et tähe tuum tõmbub mustaks auguks kokku. Ent järelvaatlused maailma kõige võimsamate teleskoopidega ei tuvastanud selle koha peal mitte mingit galaktikat, mille sees täht võinuks plahvatada.

Astronoomid püüdsid aru saada, kuidas saaks galaktikatevahelises maailmaruumi piirkonnas piisaval määral piisavalt tihedat ainet olla, et seal tähti võiks tekkida ja plahvatada. Nad tulid mõttele, et näiteks kui kaks galaktikat juhtuvad teineteisest lähedalt mööduma, võivad nad oma gravitatsioonijõuga teineteisest pikki gaasijugasid välja tõmmata; neis jugades võivad tekkida tihendused, nö sõlmed, kus gaas tõmbub kokku ja hakkab tähti moodustama. Sel moel võiksid tähed tekkida ka väljaspool galaktikaid.

Ja ennäe: sähvatuse piirkonda lähemalt uurides märkasidki teadlased kaht galaktikat, mis võisidki kunagi minevikus teineteisest gaasijugasid välja rebida.

Allikad:
Maggie McKee, New Scientist. Cosmic explosion detonates in empty space