Suuri galaktikaid oli juba ammu

Suured galaktikad ilmusid maailmaruumi varem kui seni arvatud. Nii väidavad värske teadustöö autorid, kes uurisid kolme kuni kuue miljardi aasta vanuste galaktikate pilte.

144 kaugest tähesüsteemist olid ülesvõtteid teinud nii kosmoseteleskoop Hubble kui ka Hawaii saartel ja Tšiilis paiknevaid teleskoope kasutav Gemini observatoorium. Toronto Ülikooli astronoom Roberto Abraham ja ta kolleegid mõõtsid hoolikalt üle, kui heledaks oli tähevalgus iga üksiku pildipiksli teinud ja püüdsid selle järgi kindlaks määrata kõigi nende kaugete galaktikate kuju.

Selgus, et erinevalt mõnest senisest oletusest kuulus nooremapoolses universumis suurem osa tähti suurte elliptiliste galaktikate koosseisu. Elliptilised galaktikad on suhteliselt korrapärase ja ühtlase ilmega tähesüsteemid, mis kujult võivad olla üsna ümarad kuni üsna lapikud ja millel pole selliseid suuri spiraalharusid, mis näiteks meie Linnuteed iseloomustavad. Uurimistulemused aitavad teadlastel loodetavasti täpsustada galaktikate tekke ja kujunemise mudeleid.

Allikas: Nature, vol 450, lk 138. Bigger galaxies earlier