2 / 1 9 9 8   M Ä R T S  
 h o r i s o n t  
   
 I N I M E N E  L O O D U S  U N I V E R S U M
  ANTIIKASTROLOOGIAST II
Enn Kasak
 
 
ASTROLOOGIA ALGUS

Lääne astroloogia kujunes põhijoontes välja antiikajal, oma osa selles on kreeka tagapõhjal ja egiptuse traditsioonidel ning palju olulist lisati hellenistlikus Egiptuses ja Roomas. Kuna makedoonlaste vallutused põhjustasid aktiivse kultuurivahetuse Mesopotaamia, Egiptuse, Kreeka ja Iraani alade vahel, võime nende rahvaste panust ka astroloogiast leida. Kõikidele teistele jääb siiski vaid täiendaja roll, sest astroloogia aluspõhi, ideoloogia ning peamised meetodid pärinevad ikkagi Mesopotaamiast. Seda tunnustades langevad astroloogiasõbrad sageli teise äärmusse ja väidavad tähistaeva põhjal ennustamise Mesopotaamias juba aastatuhandeid umbkaudu samasuguse olevat, nagu keskaja Euroopas. Õnneks ei pea me piirduma üksnes aimduste ja oletuste või vanade kommentaaridega, sest kiilkirjatahvlitel on säilinud arvestatav hulk materjali nii astronoomia kui astroloogia kohta.


Mesopotaamia ajaloost
Mesopotaamia ehk kahe jõe (Tigrise ja Eufrati) vahelise maa ajalugu on pikk ja keeruline. Arheoloogide arvates on Mesopotaamia vanimad paleoliitikumi-aegsed leiud vähemalt 60 000 aastat vanad. Neljandal tuhandil (aastatuhandel) e.Kr. tungisid jõgedevahelisse orgu sumerid ja rajasid sinna püsiva asustuse. (Sumerite saabumisega seotud asjaoludest ning nende ajaloost võib eesti keeles lugeda V. Zamorovský raamatust “Alguses oli Sumer”, Tln, 1980; Assüüria ja Babüloonia kohta on siiani vist parim A. Cerami “Jumalad, hauakambrid õpetlased” kolmas osa “Tornide raamat”, Tln, 1966”.)

Ärge laske ennast eksitada, kui järgnevad aastaarvud ei lange kokku mõne teise allikaga. Mesopotaamias ei kasutatud absoluutset ajaarvamist, aega arvestati võimuloleva kuninga troonileasumisest alates. Astronoomilised andmed kiilkirjatahvlitel võimaldavad Veenuse vaatlemise põhjal määrata, millal see kõik meie ajaarvamise järgi toimus. Õnnetuseks pole see siiski päris ühene, ja nii ongi kuni aastani 1500 e.Kr. kasutusel kolm erinevat kronoloogiat. Pika ja lühikese kronoloogia erinevus on 120 aastat. Järgnevalt kasutame lühikest, kõige eelistatumat kronoloogiat. Tabelis 1 on kirvemeetodil esile toodud tähtsamaid perioode Mesopotaamia ajaloos. Valitsev võim on trükitud paksendatult, kaldkiri näitab, et tegemist on võõrvõimuga. Sulgudes on toodud mõnede tähtsamate valitsejate nimi ja valitsemisaeg. Ajaloolased tahaksid siin paljugi täpsustada, näiteks Uus-Sumeri periood jaguneb tegelikult kolmeks, esimesel valitsesid põhjapoolset ala gutilased jne. Meie ülevaate jaoks kõlbab ka lihtsustatud tabel.

Sumeri periood » 3500-2300 e.Kr.
Akad (Sargon (I) 2275-2219) 2275-2094
Uus-Sumer (Sumeri renessanss 2094-1939) 2094-1750
Vana-Babüloonia (Hammurabi 1728-1686)/ Vana-Assüüria 1850-1531
Kesk-B. (Nebukadnetsar I 1126-1105) / Kesk-A. (Tiglatpilesar I 1115-1077) 1531-1000
Uus-Babüloonia / Uus-Assüüria (Assurbanipal 668-631) 1000- 626
Hilisbabüloonia (Nebukadnetsar II 604-562) 626- 539
Pärsia periood (Ahhemeniidid) 539- 331
Makedoonia periood (Seleukiidid) Aleksander Suur 331-323 331- 150
Partia periood 150 e.Kr. - 226 p.Kr.


Ennustamisest ja primitiivsest astroloogiast
Sumerite täheteaduse või tähetarkuse kohta pole säilinud mitte mingisuguseid andmeid. Religioossete tekstide analüüs lubab oletada, et tähistaeva ja maiste nähtuse sidumine võibki vabalt olla semiidi või koguni lääne-semiidi päritolu, sest akadlased (ühisnimetus keeleliselt lähedastele semiitidele – babüloonlastele ja assüürlastele ning nende esivanematele) käsitlevad suhet jumalatega palju isiklikumalt kui sumerid. Päris kindlalt seda väita ei saa, kuid kaudsetel põhjustel kaldun uskuma, et planeetide, tähtede ja tähtkujude sumerikeelsed sümbolid pärinevad ajast, mil semiidid polnud veel sumerite leiutatud kiilkirja suutnud oma keelele kohandada ning kirjutasid alles sumeri keeles. Hiljem võisid need sümbolid säilida oma lühiduse tõttu. Näiteks sumerikeelne nimetus Kaalude tähtkuju kohta on RÍN, akadi keeles aga Zi-ba-nî-tu(m), mõlemad tähendavad kaalusid. Sumeri keeles saab hakkama ühe märgiga, akadi keeles läheb vaja nelja.

Esimesed säilinud tähistaevaga seotud tekstid, üks astroloogiline ja üks astronoomiline, pärinevad mõlemad vanababüloonia perioodist. Tuleb meeles pidada, et astroloogia polnud kaugeltki ainus ennustamisõpetus Mesopotaamias, kus ennustuskunst oli suure au sees, põimudes läbi ka ravimaagiaga. Ennustamiseks kasutati loomamaksa, arvesse võeti varjutusi, atmosfäärinähtusi, lindude lendamist jne. Maailmapilt oli sel ajal mütoloogiline, mille üheks tunnuseks on kõige seotus kõigega. Maksa seisukorra ja lindude lendamise järgi ennustasid ka etruskid ning roomlased, selles mõttes pole kahe jõe vaheline kultuur ainulaadne. Järgnev pilt pärinebki hoopis Etruski kultuurialalt Placidast.

Ennustamiseks kehtis esialgu küllaltki jäik ennete (oomenite) süsteem. Vanababüloonia tekst ütleb:

Kui kollane koer siseneb paleesse, siis selle väravad hävivad.
Kui kirju koer siseneb paleesse, siis teeb kuningas rahu oma vaenlasega.
Kui koer siseneb paleesse ja keegi ta tapab, siis palee saab pikka aega nautida rahu.
Kui koer siseneb paleesse ja lamab voodis, siis kedagi paleest ei võeta vangi.
Kui koer siseneb paleesse ja lamab troonil, siis tabavad paleed suured raskused.
Kui koer siseneb templisse, siis jumal ei halasta maale. [--]
Kui siga nähakse sisenemas majja palmioks hammaste vahel, siis [--]


Palju oleneb ka koera värvist ja sisenemise suunast. Ennustustel on tendents vahetevahel mitte täituda. Juba Akadi perioodil hakati endeid tõlgendama kui jumalate soovi, mitte kui jäika tulevikuennustust. Jumalate soovid võivad teatavasti mitte täide minna, neid saab vahetevahel üle kavaldada, sest jumalad pole kõikvõimsad.

Tuleb rõhutada, et praegustel andmetel pole tähistaevas mitte kusagil mujal olnud maailmapildis nii olulisel kohal kui Mesopotaamias. Vanababüloonia religiooni nimetatakse sageli astraalreligiooniks, nii tugevasti on ta tähistaevaga seotud. Esiastroloogia on osa vanababüloonia religioossest maailmapildist. Astroloogia on õpetus, mis iseloomustab ja ennustab taevakehade konfiguratsioonide põhjal. Ennustamise jaoks olid taevanähtused erilise tähendusega, sest neid oli näha kogu riigis, taevasündmused pidid avaldama mõju kuninga ja kogu riigi käekäigule. Varane astroloogia tegeles taevanähtuste kui ennete tõlgendamisega. Hiljem, Assüüria riigi ajastul, õpiti teatud taevanähtusi, eriti just varjutusi ja planeetide liikumist ka prognoosima, see võimaldas endeid juba ka ette näha. Just ennete ettenägemise võimalus ning nähtuste mastaapsus tagasid astroloogilisele ennustamisele erilise koha teiste süsteemide hulgas. Korrapärased taevanähtused seostati vaatlejate poolt aastaaegadega, suhteliselt ebakorrapärased kuningriikide ja kuningate saatusega. Puhtmüstiliste teadmiste kõrval näib astroloogia vägagi ratsionaalne olevat, millega seletub ka tema edu Kreeka kultuuriruumis. Astroloogia tekkimist on püütud põhjendada ka Mesopotaamia selge taevaga. See Cicero eksitus on olnud väga populaarne nende hulgas, kes pole pidanud nägema tolmupilvi ja hämu ka Mesopotaamia taevas. Primitiivset astroloogiat iseloomustab kõige paremini ülalpool mainitud esimene astroloogiline tekst, mis sisaldab ennustusi uue aasta kohta, lähtudes aasta alguse noorkuu ja taeva vaatlustest. (Babüloonia kuu ja aasta algas õhtul, noorkuu sirbi esmakordse nähtavale ilmumisega, sama meetod elab tänini islami kalendris.)


Kui taevas on tume, tuleb halb aasta.
Kui taeva pale noorkuu ilmumisel on helge ja nad kohtuvad rõõmuga, tuleb hea aasta.
Kui põhjatuul puhub noorkuu ilmudes piki taeva palet, kasvab rohke saak.
Kui noorkuu päeval kuujumal ei peida ennast taevast piisavalt kiiresti, tuleb haigus maale.


Ennustamine toimub lihtsa analoogia põhjal, hinnates noorkuu ja taeva seisundit. Pole veel vahet astroloogilise või mõnd teist tüüpi ennustuse vahel, kuna neid endeid ei ole võimalik ette näha.


Astroloogiaga seotud jumalatest Mesopotaamias
Jumalate tahte ennustamine eeldab teadmisi jumalate hierarhiast, ametitest, iseloomudest jne. Mesopotaamia panteon on väga segane, sest selles on läbi põimunud palju erinevaid kultuure ja ajastuid, isegi naaberlinnad polnud taevaste asjade suhtes ühel meelel. Sumerid näiteks ülistasid umbes tuhandet jumalat, viitkümmend neist peeti peajumalateks ning eriti tähtsad olid seitse suurt jumalat. Linnriigiti olid jumalate funktsioonid tihti erinevad, kuid taevajumal An, õhu- ja maajumal Enlil ning vete ja tarkusejumal Enki olid kolmekesi teistest tähtsamad. Suurde seitsmikusse kuulusid alguses veel päikesejumal Utu, kuujumal Nanna, armastusjumalanna Inanna ja jumalate ema Ninhursaga.

Ainuüksi peajumala otsimine võimaldaks kirjutada terve raamatu. Esialgu näib troonivat An, kelle poja Enki poeg on Marduk. Kui Babüloonia päritolu Marduk saab peajumalaks (selle põhjendus on kirjas müüdis Enuma Elið – ‘Kui ülal’), siis hakkab ta samastuma Enliliga, kelle poeg Ninurta samastub Marduki poja Nabûga. Assüüria suurriik tõstab peajumala troonile jumal Assuri, hilisbabüloonia perioodil pääseb Marduk taas võimule. Keerulisemad on ka teiste jumalate samastumiste ja funktsioonide lood. Ühel omapärasel viisil on segaduses korda loonud kuulus soome assürioloog Simo Parpola, kes rekonstrueeris Assüüria elupuu. Elupuu igas ringis on lisaks jumalanimele ära toodud ka temaga seotud maagiline number (vt. S. Parpola. Assüüria elupuu: Juudi monoteismi ja kreeka filosoofia lätete jälgedel. – “Akadeemia“ 2, lk 271-296).

Rääkimaks astroloogiast ei pea me sukelduma Mesopotaamia panteoni kõikidesse keerukustesse, piisab, kui pöörame peatähelepanu planeetidega seotud jumalatele. Teeme lihtsustatud lühitabeli astroloogiasse puutuvatest jumalatest. Sumeri jumalate nimedele on sulgudes lisatud ka nende kodulinn.


Sumer Akad Jumala amet akadlastel
An (Uruk) Anu(m) Taevajumal
Enlil (Nippur) Bel (Marduk, Assur) Pea-, õhu- ja maajumal
Enki (Eridu) Ea Vete- ja tarkusejumal
Nanna (Ur) Sîn Kuu, viljakuse, õitsengu jumal
Utu (Larsa) Šamaš Päikese, õigluse jumal
Inanna (Uruk) Ištar Armastuse, ilu jumalanna
Ninurta (Nippur) Nabû Sõja, jahi, kirja jumal
Nergal Nergal Katku, nälja, sõja, allilma jumal
Ninib(?) Ninib Teisene päikesejumal

Astroloogias esineb peamiselt üks jumalanna – Ištar. Tasakaalu mõttes võiks mainida veel ka teisi: taevajumalanna Anunitum, saatusejumalanna Belit (sumeritel Ninlil) ja allmaailma jumalanna Belet-seri (sumeritel Ereškigal).

Vanababüloonia jaotuse põhjal on taevaalas 16,6 kraadi kummalegi poole taevaekvaatorit Anu tähed. Päikese viibimine selles alas tähendab muutusi ja ebastabiilset ilma (kevad või sügis). Põhja pool Anu taevast on Ea taevas, lõuna pool Enlili taevas. Teised jumalad on seotud planeetidega. Astroloogia üheks põhikomponendiks on antiikaja seitse planeeti – Päike 0, Kuu Y, Merkuur B, Veenus C, Marss F, Jupiter K ja Saturn L. Lühiduse mõttes kasutame siin ja edaspidi üldlevinud planeedisümboleid, mis tegelikult pärinevad hilisematest aegadest ning mille saamisloost räägime hiljem.

Planeedi omadused määrab temaga seotud jumal. Kreeka ja Rooma traditsiooni põhjal tunduks mõistlikuna koostada tabel, milles on ära toodud planeedid ning nendele vastavad jumalad. Veel võiks lisada ka planeetide nimetused babüloonia ja sumeri keeles ning võikski lõigu lõpetatuks lugeda. Kogemuse põhjal peab kurtma, et mainitud tabeli korrektne koostamine pole võimalik, aga õnneks hakkab töö käigus tasapisi selginema ka sellise eesmärgi vildakus.

Esialgu, Päikese ja Kuu puhul, saame kaunis hästi hakkama. Sumeri Utu ja akadi Ðamað on Päikesega umbes samas suhtes nagu Helios Kreekas; sumeri Nanna ja akadi Sîn lasevad ennast samuti Kuuga siduda. Edaspidi tekivad aga juba tõsisemad probleemid. Planeetide suures tähtsuses antiikses Mesopotaamias pole mingit kahtlust.

Lähemal vaatamisel märkame aga veel, et planeedijumala ja temaga seotud jumala nimed esinevad nimekirjas eraldi: Dil-bat ‘Veenus’ ja (Ninive) Ištar. Kui Veenuse ees esineks tunnussümbol MUL ‘täht’, võiks seda pidada lihtsalt tema täheliseks esinemisvormiks, aga sümbol DINGIR ‘jumal’ näitab, et tegemist oleks nagu omaette jumalaga. Samasugune kahestumine esineb kõigil ülejäänud viiel planeedil. Planeedi määratlemine jumala tunnusega on kaunis üldine. Arvatakse koguni, et teised rahvad on selle Mesopotaamiast õppinud. Ometigi tekitab eelnev lõik kahtlusi, kas (Kuud ja Päikest kõrvale jättes) planeedijumala ja planeedi samastamine Mesopotaamias ongi nii ilmne. Täpsem on öelda umbes nii: näiteks planeet Marss oli Kreekas Arese täht, Babüloonias Nergali täht. Seda arvesse võttes saame valmis teha järgneva kahtlase väärtusega tabeli planeetidega seotud jumalate, kuid mitte planeedinimede kohta:

Pl Akadi Kreeka Rooma
Y Sîn Selene Luna (müstika)
B Nabû Hermes Mercurius (äri, turg)
C Ištar Aphrodite Venus (armastus, õnn, võit)
0 Šamaš Helios Sol (valgus)
F Nergal Ares Mars (sõda)
K Marduk Zeus Jupiter (õiglus)
L Ninib Kronos Saturnus (saak)


Astroloogia ajaloo seisukohalt näib olevat piisav, kui me planeedijumalate jaoks võtame edaspidi aluseks hilisbabüloonia perioodi süsteemi, jättes endale võimaluse kõrvalekalleteks teistel ajastutel.


Planeetide nimedest
Segadus planeedijumalatega tingib segaduse ka Mesopotaamia planeedinimedes, milles selgust omamata on võimatu taibata astroloogilisi tekste. Säilinud kiilkirjatekstidest on võimalik kokku koguda kõik kasutusel olnud planeedinimed.

Akadi keele ja kirja mõistet kasutatakse hilisemal ajaperioodil ka ühisnimetusena lähedaste semiidi keelte, babüloonia ja assüüria keelte kohta. Akadi kiri on sumeri kirja järeltulija ning sisaldab palju sumeri laensõnu ja anakronisme. Sumeri, kui hoopis teist tüüpi keele foneetilist kirja oli raske kohandada akadi keele tarbeks, kuid sellega saadi siiski toime. Sama märk võib akadi kirjas vastavalt vajadusele tähistada kas sumeri keelest pärinevat häälikut, aga ka hääliku aluseks olnud tähenduse tõlget, lisaks veel ka sellele sarnanevat akadikeelset silpi jne. jne. Meile on oluline määrajate ehk tunnussõnade (determinatiivide) esinemine ja sumeri päritoluga foneetiliste silpide kasutamine. Määrajad teatavad lugejale, mis tüüpi sõna järgneb. See võib olla maa nimetus, linna nimetus, looma nimetus, meid huvitavates tekstides ka tähe või jumala nimetus. Märkide translitereerimisel kirjutatakse määraja tavaliselt ülaindeksina sõna ette. Määrajad olid varem lihtsalt sumerikeelsed sõnad, jumala tunnuseks on DINGIR ‘jumal’, seda märgitakse translitereerimisel väikese d tähega, taevatähe tunnuseks on MUL ‘täht’ ning sellisena on seda kombeks ka ülaindeksina translitereerimisel märkida. Akadikeelsed silbid märgitakse väikeste tähtedega, neid eraldavad kriipsud. Sumeri keelest pärinevad märgid translitereeritakse trükitähtedega, neid eraldavad punktid.

NB! Näiteid planeetide nimede kirjutamisest leiate trükinumbrist.



tagasi esilehele ...


 
Horisondi e-post - horisont@datanet.ee